sv
endesv

Fairfax konstnärens papper blomma skulpturer utforska åldrande, skönhet

Liksom många kvinnor har åldrandet varit på Tiffanie Turner sinne. Fairfax bofast blev mer medveten om det efter att ha fött sitt andra barn under 2009, följt av en hälso skrämma.

”Det fick mig att undra om jag kommer att ha alla mina anläggningar för resten av mitt liv, så jag sa att jag måste göra något riktigt galet”, säger Turner, som sedan tog upp burleska och utförde hela San Francisco.

Efter att hon inte kunde hitta ett bra sätt att göra en blommig headpiece för en burlesk dräkt, gjorde hon sin egen stil av pappersblommor och banade väg för sin oväntade karriär som en botanisk skulptör.

Reflektioner av åldrande och skönhet göra sin väg in i hennes senaste separatutställning ”Vad drabbade oss” genom 15 juni vid Eleanor Harwood Gallery i San Francisco. De sju stora skulpturer av blommorna ser ofullkomliga, några saknade kronblad, andra färgade med te för att symbolisera förfall. Men till Turner, är de fortfarande vacker.

”Varför kan vi inte lära oss att se fler saker som vackrare än att behöva göra saker vara vacker?” Frågar Turner, vars arbete innehåller italiensk kräppapper och andra material.

För galleristen Eleanor Harwood, presenterar föreställningen Turners konst framgångar.

”Det pekar på vad vi tycker så fult och göra det vackert och utsökt” Harwood säger.

Inspirationen för denna show kom från en storskalig ruttnande pion Turner visade i en tidigare grupp utställning.

”Det fanns jätte, perfekt ringblomma i den showen, men detta en pion, var de flesta människor dras till den”, minns hon. ”Reaktionen på denna del är vad som utlöst mig att tänka, det finns så mycket mer som kan utforskas här.”

Som en kvinna i hennes sena 40-talet, dessa frågor hit hem.

”Det finns en verklig stark koppling med kvinnlighet och blommor”, säger hon. ”Även i mitt eget liv, hur kan jag överbrygga klyftan av gill mina åldersfläckar och ser att så vacker, när kommer det att klicka för mig? Har vi alla måste vara över 50 innan vi börjar inse att det finns mer i livet än att titta vacker?”

Som med de flesta av hennes arbete, de nya bitar har ett underliggande temat miljö.

”Det är svårt att hitta verkliga miljö gissel i huvudet av en blomma”, säger hon. ”Jag gillar att överlagra idén om, anser att detta Ranunculus ruttna eftersom det blev för varmt för snabbt.”

Arkitektur början

Att växa upp i New Hampshire, Turner hittade en uppskattning för naturen även om det fanns inte många blommor nära där hon växte upp. Hennes intresse för blommor startade inte förrän hon deltog Rensselaer Polytechnic Institute i New York för att studera arkitektur och började måla blommor bilder på sin fritid.

”Jag kom till denna konst mer från holländska målningar och sånt, än jag gjorde från att vara i trädgården”, säger Turner, som lyfte några av hennes botaniska målningar när hon först kom till San Francisco mer än två decennier sedan.

Men tog konsten en baksätet till sin karriär som arkitekt och höja sina barn.

”Det var alltid i bakhuvudet hur mycket jag älskade botanik och blommor”, säger Turner, fortfarande en licensierad arkitekt.

Hennes arkitekturbakgrund väver sig i sitt arbete.

”Vi bodde i en riktigt stram, kall modern hus mina föräldrar utformade i New Hampshire, och det var inte som alla andra hus på blocket,” Turner säger. ”Jag tror att en stor del av min estetiska kommer från det. I arkitektur, också, det är som varför vi bara fylla världen med saker som är så hemskt eftersom vi anser att det är ett perfekt hem?”

Hon lyfte först hennes papper blomma skulpturer på San Franciscos Rare Device 2014. Två år senare hon fick Zellerbach familjen Grant award för att stödja sitt arbete som en composer in residence på de Young Museum.

En instruktör i konsten att papper blomma gör hon skrev också ”The Fine Art of Paper blommor,” (Tio hastighet Press, 2017), hennes bok med tips och tricks för att konsten att papper blomma göra.

”Tiffanie Turner skapelser är utsökt”, konstaterar författaren och redaktör Dominique Browning i en New York Times Book Review. ”Hennes DIY instruktioner för handgjorda ringblommor, rosor, dianthus och påskliljor är noggranna.”

dubbel ta

Turners pappersblommor är otroligt levande – och det är poängen.

”The realism är en del av hur jag känner mig som folk verkligen kan ansluta sig till det”, säger hon.

Hennes större skala arbete är tänkt att visa detaljerna av blommor människor normalt inte ser. ”Om du försöker att berätta en historia med en blomma, oavsett om det är ‘den här är både ful och vacker att du’ eller ‘vad som hände med den här saken,’ eller ‘Varför är det format som den här:’ Det är verkligen bra att börja med en baslinje en igenkännbar blomma.”

Hon hoppas att människor ompröva idealism av skönhet, något som hon brottas med.

”Jag kämpar med alla andra för att lösa hur kan jag möjligen ser mig själv som vacker och jag någonsin. Men jag fortsätter att försöka ”, säger hon. ”Min förhoppning är att de kan se att det finns brister på ett annat sätt i var och en och att de fortfarande är helt vacker. När du går ut därifrån, du kommer att se ut, det fanns några ruttna blommor där och det var inte en vacker show.”

OM DU GÅR

Vad: ”Vad drabbade oss,” solo utställning av Tiffanie Turner

När: Genom 15 juni; 1 till 5 PM tisdagar; 11:00 till 5 pm onsdagar genom lördagar; 11:00 till 08:00 4 maj och den 1 juni och efter överenskommelse

Var: Eleanor Harwood Gallery, 1275 Minnesota St., Suite 206, San Francisco

Entré: Gratis

Information: 415-867-7770; eleanorharwood.com

Mer: En del av bitarna kommer att visas på konstmarknaden San Francisco till söndag och återvände till utställningen 1 maj.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
product_variation

Kontakt Test 
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more Got it!