sv
endesv

Hur skickar handskrivna brev skapade en $ 1 miljard firma

BBC: s veckovisa Boss-serien profiler olika företagsledare från hela världen. Denna vecka har vi tala med Alexander Rinke, en av grundarna av det tyska teknikföretaget Celonis.

När Alexander Rinke ville några av världens största företag att anställa sin lilla start-up företag han kom upp med en ny metod – han skulle skicka sina chefer handskrivna brev.

“Vi visste att om vi skickat ett e-postmeddelande kan det bara tas bort”, säger han.

“Och om vi skickade ut maskinskrivna bokstäver då deras sekreterare skulle öppna dem, och bin dem som skräppost.

“Men med en handskriven anteckning, verkar det mer personligt, det kunde ha varit ett brev från en familjemedlem eller en vän.”

Alexander lanserade Celonis när han var 22 med två vänner, Martin Klenk och Bastian Nominacher under 2011 efter att de hade avslutat matematik och datavetenskap grader vid Tekniska universitetet i München.

Expandera på ett projekt som de hade arbetat med som en del av sina kurser, är Celonis en hi-tech data mining företag som använder mjukvara och artificiell intelligens för att övervaka prestandan hos företag för att hjälpa dem att bli mer effektiva och fungera bättre.

I mycket enkla ordalag, kommer Celonis programvara övervaka ett företags datasystem, och ta reda på saker som vilka anställda är improduktiva, vilka leverantörer är för långsam, och vilka produktionsprocesser kan effektiviseras. Den föreslår då lösningar.

De tre vänner var övertygade om vad de kan erbjuda företag, men de behövde bara att ta sig märkt.

Därav de handskrivna bokstäver.

De fungerade som en behandling, vilket leder till möten med några av de största företagen i Europa.

Idag, åtta år senare, Celonis kunder finns BMW, Exxon-Mobile, General Motors, L’Oreal, Siemens, Uber och Vodafone.

Och efter att ha säkrat en ytterligare $ 50m (£ 39m) investerings förra året, säger Celonis det nu värderas till mer än $ 1 miljard (£ 780).

Född och uppvuxen i Berlin, säger Alexander han startade sitt första företag när han var bara 15, levererar handledare till gymnasieelever.

“Det var bra att få min första uppfattning om hur ett företag sprang”, säger han. “Men i slutändan jag visste att det inte skulle vara för evigt.”

Snabbspola till 2011 i München, och Alexander kom upp med idén för Celonis då som en del av sina studier, han Martin och Bastian hjälpte en verklig verksamhet förbättra sin kundservice.

De tre studenter fann att företaget tog cirka fem dagar att komma med korrigeringar på problem, och de trodde att det måste finnas ett snabbare sätt.

“Vi intervjuade folk i företaget för att försöka förstå varför det tog så lång tid”, säger Alexander, som nu är 29. “Men vi insåg snabbt att ingen skulle ta på sig skulden. Det blev politiskt.”

Så idén till Münchenbaserade Celonis föddes: ta bort människor och arbetspolitik från utvärderingsprocessen och ersätta dem med opartisk datoranalys.

Företaget är designad av studenterna blev deras första betalande kund. Som Martin och Bastian arbetat finjustering programvaran, Alexander körde upp till 1.000 miles per dag runt Tyskland och Österrike att möta potentiella kunder, inklusive de som han hade skickat ett handskrivet brev.

Celonis växte snabbt, och bara ett år öppnade senare ett amerikanskt kontor i Palo Alto, Kalifornien.

Men medan företagskunderna var till synes enkelt att säkra, Alexander medger att eftersom företaget var tvungen att utöka sin personalstyrka så snabbt, ibland använde fel personer.

“Till att börja med var vi anställa folk bara baserat på deras CV, men vi gjorde några dåliga beslut”, säger han. “Några helt enkelt inte var rätt passform.

“Snabbt insåg vi att det är allt ner till karaktär och personlighet, liksom deras CV. Det viktigaste är att bygga rätt team omkring dig.”

Idag Celonis har mer än 400 anställda, och dess prenumerationsbaserad produkt används av tusentals företag över hela världen.

En privat företag, säger dess årsomsättning toppar nu $ 70m.

Patrick Magee, Frankfurt korrespondent för Financial Times, har skrivit om Celonis vid ett flertal tillfällen under de senaste åren.

“När jag intervjuat flera stora företag som redan arbetar med Celonis förväntat att höra en bra sak eller två”, säger han.

“Verkligheten är att de swooned. Chefer på stora grupper som Siemens och Vodafone sa att det var som att ha en röntgenbild av sin verksamhet, vilket gör det lätt att upptäcka ineffektivitet och genomföra en fix.”

I framtiden kan Alexander måste lära sig att skriva på japanska, eftersom företaget är ute efter att expandera till Japan.

“Japan är en sådan intressant marknad, eftersom de är så besatt av effektivitet och förbättra saker”, säger co-vd. “Så det finns en stor efterfrågan där.

“Men vi ser också att expandera på de marknader som vi redan är i.”

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
product_variation

Kontakt Test 
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more Got it!