sv
endesv

Historien av målning (del 1)

Historien om målningen är en aldrig sinande kedja som började med de första bilderna någonsin gjorts. Varje stil växer fram ur de stilar som kom före det. Varje stor artist bidrar till de prestationer av tidigare målare och influenser senare målare.

Vi kan njuta av en målning för sin skönhet ensam. Dess linjer, former, färger och sammansättning (arrangemang av delar) kan tilltala våra sinnen och linger i våra minnen. Men åtnjutande av konst ökar när vi lär oss när och varför och hur det skapades.

En målning beskriver alltid något. Det kan beskriva konstnärens intryck av en scen eller person. Den beskriver också konstnärens känslor om konsten att måla själv. Antag till exempel målar konstnären en bild av födelsen av Venus, den romerska gudinnan av kärlek ett ämne som har använts många gånger. Betraktaren får inte lära sig något nytt om ämnet från senare version som inte kunde ha lärt sig från den äldre. Varför då, gör målare bry sig om att skildra samma scen igen? Svaret är att de vill berätta något nytt om hur scenen kan målas. På ett sätt är konstnären säga: “Jag har målat födelse Venus som ingen annan artist före mig har målat den.” Konstnären skildrar inte bara födelsen av Venus, men också gör ett uttalande om konsten att måla själv.

Många faktorer har påverkat historien om målningen. Geografi, religion, nationella särdrag, historiska händelser, utveckling av nya material-alla bidrar till att forma konstnärens vision. Genom historien har målning speglade föränderlig värld och våra idéer om det. I sin tur har artister som några av de bästa register över civilisationens utveckling, ibland avslöjar mer än det skrivna ordet.

förhistorisk målning

Grottmänniskorna var de tidigaste konstnärer. Färgade teckningar av djur, med anor från omkring 30.000 till 10.000 BC, har hittats på väggarna i grottor i södra Frankrike och i Spanien. Många av dessa ritningar är otroligt välbevarat eftersom grottorna tätades upp under många århundraden. Tidiga människor drog vilda djur som de såg runt dem. Mycket grova mänskliga figurer, som dras i verklighetstrogna positioner, har hittats i Afrika och östra Spanien.

Grottan konstnärer fyllde grottväggarna med ritningar i rika, ljusa färger. Några av de vackraste målningar är i Altamira i Spanien. En detalj visar en sårad bison, inte längre kan stå-förmodligen offer för en jägare. Den är målad i rödbrun och beskrivs enkelt men skickligt i svart. Pigmenten som används av grott målare var jord ochers (järnoxider varierar i färg från ljust gul till mörkt orange) och mangan (ett metallelement). Dessa krossades till ett fint pulver, blandas med fett (kanske animaliskt fett), och sätta på med någon form av borste. Ibland pigmenten användes i pinnar, som kritor. Fettet blandades med de pulverformiga pigment gjort färgvätskan och pigmentpartiklarna klibbar ihop. Grottinvånare måste ha gjort borstar av djurhår eller växter,

Redan som 30 tusen år sedan hade folk uppfunnit grundläggande verktyg och material för målning. Tekniker och material raffinerades och förbättras i århundraden efter. Men upptäckter av grottan dweller förblir grundläggande för målning.

Egyptiska och mesopotamiska Målning (3400-332 BC)

En av de första civilisationerna utvecklades i Egypten. Från de skriftliga register och konsten kvar av egyptierna, mycket om deras sätt att leva är känd. De trodde att kroppen måste bevaras så att själen kan leva vidare efter döden. De stora pyramiderna var utarbeta gravar för rika och mäktiga egyptiska härskare. Mycket egyptisk konst skapades för pyramiderna och gravar kungar och andra viktiga personer. För att vara helt säker på att själen skulle fortsätta att existera, konstnärer gjort bilder av den döde i sten. De spelade också scener ur personens liv i väggmålningar i gravkamrarna.

Egyptiska tekniker för målning förblev densamma i århundraden. I ett förfarande akvarell målar lades på lera-gips eller kalksten väggar. I en annan process konturer skars i stenmurar och design målades med vattenfärg tvättar. Ett material som kallas gummi arabicum förmodligen användes för att göra färgen stick på en yta. Lyckligtvis har det torra klimatet i regionen och de förseglade gravar förhindrat en del av dessa akvareller från att förstöras av fukt. Ett antal jaktscener från väggarna i gravar i Thebe på ca 1450 BC är väl bevarad. De visar jägare stalking fåglar eller spearing fisk av många sorter. Dessa sorter kan fortfarande identifieras i dag eftersom de var så noggrant och omsorgsfullt målade.

Den mesopotamiska civilisationen, som varade från 3200 till 332 BC, var belägen i dalen mellan Tigris och Eufrat floder i Främre Orienten. De Mesopotamians byggde främst med lera. Eftersom lera mjukas upp av regn, har sina byggnader rasat bort damm, förstöra eventuella väggmålningar det kan ha funnits. Vad har bevarats är dekorerade keramik (målade och eldas keramik) och färgglad mosaik. Även mosaik inte bör övervägas målning, de ofta påverkade former av målning.

Egyptiska och mesopotamiska Målning (3400-332 BC)

En av de första civilisationerna utvecklades i Egypten. Från de skriftliga register och konsten kvar av egyptierna, mycket om deras sätt att leva är känd. De trodde att kroppen måste bevaras så att själen kan leva vidare efter döden. De stora pyramiderna var utarbeta gravar för rika och mäktiga egyptiska härskare. Mycket egyptisk konst skapades för pyramiderna och gravar kungar och andra viktiga personer. För att vara helt säker på att själen skulle fortsätta att existera, konstnärer gjort bilder av den döde i sten. De spelade också scener ur personens liv i väggmålningar i gravkamrarna.

Egyptiska tekniker för målning förblev densamma i århundraden. I ett förfarande akvarell målar lades på lera-gips eller kalksten väggar. I en annan process konturer skars i stenmurar och design målades med vattenfärg tvättar. Ett material som kallas gummi arabicum förmodligen användes för att göra färgen stick på en yta. Lyckligtvis har det torra klimatet i regionen och de förseglade gravar förhindrat en del av dessa akvareller från att förstöras av fukt. Ett antal jaktscener från väggarna i gravar i Thebe på ca 1450 BC är väl bevarad. De visar jägare stalking fåglar eller spearing fisk av många sorter. Dessa sorter kan fortfarande identifieras i dag eftersom de var så noggrant och omsorgsfullt målade.

Den mesopotamiska civilisationen, som varade från 3200 till 332 BC, var belägen i dalen mellan Tigris och Eufrat floder i Främre Orienten. De Mesopotamians byggde främst med lera. Eftersom lera mjukas upp av regn, har sina byggnader rasat bort damm, förstöra eventuella väggmålningar det kan ha funnits. Vad har bevarats är dekorerade keramik (målade och eldas keramik) och färgglad mosaik. Även mosaik inte bör övervägas målning, de ofta påverkade former av målning.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
product_variation

Kontakt Test 
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more Got it!