sv
endesv

Denna konstnär Använder Piñata Paper att reproducera klassiska mexikanska målningar

I konsten kan det vara särskilt svårt att påminna oss själva att tänka på hur och varför något görs. Vi ser en målning efter den sista penseldrag, ser vi en skulptur efter det gjutits – men alla timmar innan som är dolda och ofta förbises. Samma sak gäller för hantverk som keramik, smycken och – markerade i en ny konstutställning i centrala Denver – projekt med papper. Men denna nya galleri utställning är inte bara en studie i hantverk att göra, det är en ode till politiken bakom det. En nd, är det en hyllning till konstnären arv, livsstil och personlig smak i konsten.

Installation syn på ”Re / Presentera Mexico” b Justin Favela. Foto av Cori Anderson

Konstnären med arbete på display är Justin Favela, som växte upp i Las Vegas , men anser sig vara en Guatemalas-mexikansk-amerikanska. Hans CV består av en lång lista av utställningar och evenemang, bland annat en platsspecifik installation på Denver konstmuseet 2017 som en del av Mi Tierra: samtida konstnärer Utforska Place serien. Det var vid den installation som lokal gallerist David B. Smith upptäckt en passion för Favela och hans politiskt laddade och estetiskt tilltalande arbete – som leder till den aktuella showcase, Re / Presentera Mexiko: José Maria Velasco och politik av papper. Den syn tills den 4 majdenna utställning visar upp 14 individuella piñata målningar som alla är modellerade från kända sena artonhundratalet mexikanska nationalistiska målningar av José María Velasco.

”Catedral de Oaxaca, efter José María Velasco” av Justin Favela

För att till fullo förstå betydelsen av Favela arbete, är det viktigt att ha en liten historielektion om koloniala mexikansk konst. Nå tillbaka till 16-talet, var konst i Mexico stratifierat av huruvida skaparen var från europeisk härkomst eller var Native. Den förstnämnda ansågs som konst, och därför den enda typ som rönt uppmärksamhet från konsthistoriker och kultur eliter. Allt annat föll under etiketten ”populära” konst – eller konst för folket – och fanns på periferier kanonisering. Detta intensifierade i hundratals år (alla under kolonialväldet) och lade grunden för de nationalistiska målningar som Velasco producerade visas över hela världen som de facto representation i Mexiko i slutet av 1800-talet.

Velasco blev känd som en landskapsmålare i Mexiko i mitten till slutet av 1800-talet och under hans ”akademiska period” från 1860 till nästan 1890 producerade han en serie av landskap som för alltid skulle förändra synen på landet. Han hade turen att kunna studera under en hyllad italiensk landskap konstnären, skilja honom från dem som gjorde popkonst. Hans långa karriär – bortom serien specifikt diskuteras i denna artikel – upphöjde honom till internationellt erkännande och gav honom en plats i den accepterade konsthistoria i Mexiko som en grundläggande siffra.

Serien av nationalistiska landskapsmålningar var mycket propagandist, som skildrar olika mexikanska lokaler som pastoral, romantiserad och mycket till förmån för målen för regeringen. Istället för att visa sanningen bakom relationerna mellan infödda och kolonister, var kulisserna förenklad och kännetecknande för förankrade hierarki mexikansk konst till den punkten.

Men tomten tjocknar, särskilt i samband med Favela konst och medel val – piñata papper. Innan européerna kom till Amerika, inslag av vad vi nu förstår som piñata tradition – slå en behållare medan ögonbindel för att bryta det öppna och avslöjar behandlar – funnits som en fest för gudar. Idén att träffa en upphängd behållare (på den tiden var det lerkrukor) ägde rum på andra platser i världen samt – framför allt Kina. Emellertid var den specifikt latinamerikanska traditionen vridna av europeiska bosättare som använde den redan starka godkännande av fest för att främja katolicismen medan fly inhemska föreställningar.

I dagens värld har piñata förlorat mycket av sin politiska och religiösa kraft och istället fungerar som en av de många stereotypa maskotar för Mexiko. Men de ljusa färgerna i mjukpapper, de övergripande formerna och handlingen att bryta öppna hålla vikten av nästan 500 år av institution förvrängning av mexikansk folkkonst . Cartonería – området papier-mache skulpturer, inklusive piñatas, masker och dockor – är strikt klassificerats som popkonsten, med betoning på pop och en grimas på konst. Problemet är att denna helhjärtade förnekande av cartonería betydelse härrör från den extremt exklusiva ideologi en rasistisk förflutna.

Så är det med allt detta i åtanke och mer än Favela skulpterar hans piñata målningar. Han återger den berömda Velasco scener, rad för rad, ersätta de tråkiga och daterad landskap med mycket mättat mjukpapper fransar. Är det popkonst eller är det konst? Svaret är inte klart – och Favela vill ha det på det sättet . Genom att bryta ner den elitistiska syn på koloniala Mexiko med verktygen för folklore, är Favela presenterar både ett ramaskri av diskriminering och en hoppfull syn på re-anslag. Han inte håna Velasco – ja, hans reproduktioner är ibland mer romantiserad än originalen – men han gör använda någon form av humor för att uttrycka sina känslor om den komplicerade historia Latinx kultur.

”Ahuehuete de la Noche Triste (2), efter att José María Velasco” av Justin Favela

Varje del består av lager mjukpapper, ibland i grundläggande lutning rader och andra i en invecklad ombre. Små detaljer, som grenarna på en buske i Cardón, efter José María Velasco, förråda Favela s noggranna teknik. Andra detaljer förråda konstnärens uppväxt i staden synd, där kulturella ikoner skildras med liten tanke på deras betydelse eller sammanhang. Han medger att komma från ”landet av anslaget”, och med det i åtanke, lekfullt använder han stereotyper (som piñatas och nachos) för att representera grundläggande delar av sin identitet. Och varje gång på ett tag, använder han stänk av guld eller silver mjukpapper – en touch som kan ha något att göra med hans förtrogenhet med Las Vegas Strip.

Detta är den typ av utställning som gallerier bör fokusera på. Inte bara är det vackra att titta på och lätt att närma sig det recontextualizes själva idén om Galleri Art. Inte längre bör gallerier användas som platser för att visa ”säkra” konst för rika samlare – de kan nog hitta vad de behöver på nätet ändå . Det är dags att låta ”populära” konst i galleriet systemet – och förhoppningsvis ändra systemet i processen. Liksom många olika former av popkonst som har kommit att revolutionera kultur – från rock n’ roll till Andy Warhol till gatukonst – frågan om Favela s piñata målningar är av arkivkvalitets-, eller betraktas som ’hög konst’ faktiskt återupplivar syftet bakom dem .

”La Cañada de Metlac efter José María Velasco” av Justin Favela

Re / Presentera Mexiko: José María Velasco och politik av papper till påseende fram till maj 4 vid David B. Smith Gallery, som ligger på 1543 Wazee Street. Det är gratis och öppet för allmänheten.

All fotografi av Matthew Pevear, artighet av konstnären och David B. Smith Gallery

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
product_variation

Kontakt Test 
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more Got it!