sv
endesv

Använder papper för att skapa konst

SINGAPORE – Papper är varp och inslag av konstnären Hazel Lim verk. Men medan hennes skapelser efterlikna utseendet på vävda eller textilslöjd, inte låta dem slå blå dunster ögonen.

Hennes textilliknande skapelser, som är utställda på UltraSuperNew Gallery i Rowell Road – en del av en två-kvinna show kallad Planes och kuvert – varje omfattar hundratals vikta pappers rutor som har slitsade och limmas ihop.

Vissa är U-formad och hänger från väggarna. Andra har vågliknande vågformer som belyses av ljus filtreras genom neonramar.

Lim, som utbildade sig till målare, inte hyra en studio efter examen som hon var upptagen med arbete. “Varför inte göra något bärbara, något jag kunde göra var som helst?” hon undrade.

Så hon bestämde sig för att skapa “skulpturala” konstverk gjorda av små origami-stil torg, som kan vikas som helst.

Den 43-årige, som också är en BA (Hons) fine arts program ledare på Lasalle College of Arts, är en av flera konstnärer i Singapore som har beslutat att använda papper – som traditionellt betraktas som en “mindre” medium – som en central fråga i sitt arbete.

De flesta har förhöjda materialet till en ny nivå, som går utöver de traditionella applikationer i origami eller som en yta för färg.

Pappers artist Cheryl Teo, 31, grundare av Lulo Paper Studio, inlägg hennes färgstarka skapelser på Instagram (@ captain.lulo) och har mer än 15.000 anhängare.

Hon har gjort miniatyrer av vardagliga föremål – från laksa till en symaskin – och liksom Lim, drogs till papperskonst av utrymmesbegränsningar.

“Jag ville översätta mina observationer av den vardagliga världen i miniatyr former”, Teo säger. “Det är som förstoringsglas dagliga scener folk inte tänka på.”

Dessa arbeten är utformade på Adobe Illustrator, hand-cut och sedan limmas i form. En liten 5cm hög skulptur kunde ta sina fem till sex timmar att slutföra.

Den examen från Nanyang Technological University Art, Design och Media kursen får också uppdrag från organisationer.

Hon har nyligen skapat mini skulpturer av folklore hjälte Badang och Palembang prinsen Sang Nila Utama, som etablerade rike Singapura.

Dessa åtföljs en utställning av National Library Board på berättelser och legender av tidig Singapore.

Teo, som lagrar sina verk i kartonger i hennes fyra rum Housing Board lägenhet hon delar med sin man, inte sälja dem eftersom de är alltför bräcklig.

Vissa giclee utskrifter av hennes tvådimensionella verk, dock finns på e-handel webbplatser Etsy och Naiise.

Medan papperskonst förknippas ofta med konst och hantverk, eller origami, är artister som Suzann Victor inte omringad av dessa förutfattade meningar.

För flera år sedan, Victor, 59, bestämde sig för att “måla” med pappersmassa under sina bostäder på STPI – Creative Workshop & Gallery, efter att hon observerade tekniker gör papper från pappersmassa i verkstaden.

“Jag fick reda på att de gör papper i ett kondenserat process … Jag fascinerades av hur pappret vi tar för givet varje dag har en sådan vattnig, flytande början”, säger Victor, som bestämde sig för att göra papper mediet och föremål för hon arbetar i hennes obefläckade Cloud-serien 2015 och 2017.

Victor tillsatt pappersmassa på en pigmenterad flytande formeln före tillsats av den våta blandningen, sked med sked, för att rensa akrylskivor. När vätskan torkades, lämnade den bakom en stripig mönster på skivorna, som var arrangerade i kluster och monterade på galleriets väggar eller suspenderade från taket.

“Det är en magisk process. Människor kan bara inte tro att det är papper, att papper kan användas som ett flytande medium.”

Sydney-baserade konstnären arbetar nu med en ny serie med värme brända markeringar på papper. Dessa bilder skapas av värmen från solens strålar, som lyser igenom noggrant placerade förstoringsglas.

I maj en utställning på Mizuma Gallery i Gillman Barracks, med titeln On / Slut på papper kommer att innehålla “icke-konventionella användningen av papper som en konst medium”, säger dess curator Hermanto Soerjanto.

Här kommer papper inte längre bara vara en yta som kan dras eller målas på. Snarare utmanar föreställningen begreppet papper som en “mindre” medium.

“Vår uppfattning om konst är främst västra,” Mr Hermanto säger. “I västra konstkultur, papper används främst för (snabba ritningar och) studier. Det är därför vi uppfattar verk av papper som är mindre värdefull eller allvarlig jämfört med duk.”

Sydostasien samlare också ofta undfly papper fungerar eftersom dessa är känsliga för skador i det lokala klimatet, säger han.

Han hoppas att dessa synpunkter kommer att förändras.

Bland de arbeten på displayen finns sju känsliga, geometriska pappers skulpturer av 28-årig singaporean konstnären Ashley Yeo.

Var och en av dessa handflata skapelser designades på Adobe Illustrator. Yeo skulle då skriva ut intrikata mönster och sedan klippa ut dem innan limma dem i form.

Den mödosamma processen tar en till två månader varje gång, säger Yeo, som var förra året nominerad för Loewe Craft Priset, en internationell hantverk award anordnas av spanska lyx modehuset Loewe.

Dessa minimalistiska verk kan ibland tyckas något “osynligt”.

Inte alla inser det arbete som går in i dem. “Vissa människor säger att det är bara papper”, säger Yeo.

Hon är dock relishes den mjuka, “sentimental” kvaliteten på materialet och anser att dess lätthet inspirerar en “rytm sakta ner”.

Curator Hermanto tillägger: “Traditionellt pappers konstverk uppfattas som hantverk … (men) det är bortom hantverk … det är konst”.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
product
product_variation

Kontakt Test 
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Learn more Got it!